neděle 24. února 2019

Důmyslné umění, jak mít všechno u pr**le - Mark Manson [RECENZE]

Originální název:  The Subtle Art of Not Giving a F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life
Žánr: Literatura naučná, Osobní rozvoj a styl
Rok vydání: 2017, vydání v originálu 2016
Počet stran: 200
Nakladatelství: Edice Knihy Omega

"Přestaňte být za každou cenu pozitivní a staňte se lepšími a spokojenějšími lidmi!  

Po desetiletí do nás všichni hučeli, že pozitivní myšlení a přístup jsou klíčem ke šťastnému a plnohodnotnému životu. "K čertu s pozitivismem," říká Mark Manson. "Buďme upřímní, když něco stojí za hovno, tak si to přiznejme a naučme se s tím žít." 

 Manson argumentuje, opírajíc se o seriózní vědecký výzkum (okořeněný mnoha trefnými vtípky), že náš eventuální „lepší život“ nezáleží na schopnosti proměnit kyselou chuť citronu na slaďoučký dortík, ale že mnohem pragmatičtější je se s kyselou chutí v žaludku naučit žít.  

Lidské bytosti jsou omylné a mají své limity. Ne každý může být výjimečný, jsou vítězové i poražení a nemusí to být vždy jejich chyba. Manson radí, jak rozpoznat své limity a smířit se s nimi.  

Nejdůležitější je poznat, které věci jsou pro nás opravdu důležité – no a ty ostatní se můžeme v klidu vykašlat."

Minulý týden přišla kolegyně do práce a ukazovala nám novou knihu, kterou si pořídila. Když jsem uviděla její název, bylo mi jasné, že mě bude zajímat, jak je samotná kniha zpracována. Následující den jsem si ji od ní nakonec půjčila.

Manson se nám knihou snaží říci, jak bychom se měli rozhodovat v tom, kterým věcem stojí za to věnovat pozornost a kterým nikoliv. Často se v životě pozastavujeme nad zbytečnostmi, kterými si nevědomky kazíme náladu, i když je to opravdu banalita, jako například to, že nám z ničeho nic přestane fungovat telefon nebo televize. Co jako teď budu dělat, když mi nefunguje telefon/televize? Polovina lidí tohle přejde bez újmy, ta druhá to naopak vidí jako katastrofu. A přitom ignorují věci, které jsou mnohem důležitější.

Cílem knihy není být sluníčkový. Na to jsou tu přeci jen jiné knihy. Tady se ukazuje krutá realita. Nikdo se nedokáže v kuse smát a brát vše s nadhledem, zvláště když se mu hroutí jeho osobní život. Úspěchem je tuhle situaci zvládnout, prožít ji a najít si nové hodnoty.

Kniha nám tedy ukazuje druhý pohled na svět. Ukazuje nám, jak přijímat špatné věci jako tzv. výzvu. Jak vidět špatné věci ke svému prospěchu. Jak se díky nim zdokonalovat. Hlavním smyslem je vnímat důležité věci takové jaké jsou a nevyhýbat se jim. Na zbytek se klidně můžete z vysoka vykašlat.

Přiznám se, měla jsem od knihy docela velká očekávání. První čtvrtina knihy byla skvělá, jenže jak jsem v knize postupovala dál, zdálo se mi to všechno tak nějak stejné. Pořád se opakovalo to samé dokola. V jednu chvíli jsem se smála a později mi pozornost utíkala jinam. V tu chvíli jsem musela knihu odložit.

Knihu velmi oživovaly známé příběhy z minulosti, na kterých nám autor ukazoval změnu životních hodnot. Ty se mi velmi líbily a díky nim se mi podařilo knihu dočíst do konce.

Kniha byla napsána velmi čtivě, i když pominu ten fakt, že mě některé části nudily. I tak tomu tu čtivost nemůžu odepřít. Jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Má něco do sebe a určitě bych ji doporučila dál. Nevím, jestli přímo mě osobně kniha něco dala. Ano, uvědomila jsem si, že je potřeba věnovat pozornost důležitějším věcem a ne těm zbytečným. Přeci jen máme to štěstí, že si vůbec můžeme vybrat co ve svém životě budeme řešit.

Na druhou stranu, myslím si, že existuje mnoha dalších knih, které stojí víc za přečtení než zrovna tahle. Každopádně má zase originální název, který je také v knize několikrát zmiňován.

Autor se vůbec nebrání sprostým slovům, kterých v knize najdete dostatek. Komu tohle vadí, tak by se možná měl knize vyvarovat. Co ale můžu říci, je to psáno pouze ve vtipném kontextu. :-)

Zahraniční obálky:

Hodnocení:

a půl hvězdičky.

 

Čtete knihy o osobním rozvoji?

Která je vaše nejoblíbenější?

S pozdravem
Mrs. Jungová!

6 komentářů:

  1. Asi to není úplně to pravé, co bych chtěla číst, ale už ten název vypadá vtipně. A líbí se mi teda hodně naše obálka...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také se mi více líbí naše obálka. :) Jinak myslím si, že tohle čtení není pro každého. Záleží na tom, jestli někdo opravdu rád čte knihy o osobním rozvoji nebo ho tohle téma nezajímá. :)

      Vymazat
  2. jako kniha neni asi pro me, prece jen si vybiram jine ctivo z jineho duvodu, ale zase je fakt, ze to co hlasa nazev knihy, to bych potrebovala umet :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To co hlásá název bych také chtěla u mět v některých situacích použít, ale bojím, že se to nikdy nestane. Ani když jsem tu knihu přečetla. :D

      Vymazat
  3. Rozhodně doporučuju audio, to je dobře namluvený a podle mě zábavnější 🌹.

    Verča ze Ztracena v Praze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za doporučení, možná bych si ji mohla s odstupem času poslechnout :)

      Vymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^