pondělí 3. prosince 2018

Nezlomný - Hana Hindráková [RECENZE]


Žánr: Literatura česká, romány
Rok vydání: 2018
Počet stran: 182
Vydáno: Alpress

"Njoro musel opustit v sedmi letech matku, která byla závislá na alkoholu a mlátila ho. Začal žebráním, ale brzy mu nezbylo než krást. Život v gangu provázelo znásilňování i lynčování. Zákon ulice ho natolik poznamenal, že se možná nedokáže dostat z úplného dna, ani když mu někdo podá pomocnou ruku."








Nezlomný není první knihou, kterou jsem od autorky četla. Její knihy ve mě vždy zanechávají bolest, smutek i radost a tahle není výjimkou.

Setkáváme se zde s mladým Njorem, jeho bratry a sestrou, kteří žijí pouze se svou matkou, která se nezajímá o nic jiného než o sex s muži a alkohol. Její životní situace ji dostala až do bodu, kdy se vůbec nezajímá o své děti. Nedává jim najíst, mlátí je, nutí je žebrat a prodávat alkohol na trhu. To, že by měli ve svých letech studovat nebo si hrát s jinými dětmi ji vůbec nezajímá.

Netrvá to dlouho a Njoro se se svým nejstarším bratrem a sestrou rozhodnou od matky utéct a toho nejmladšího (ještě miminko) nechávají jí napospas, jelikož by se o něj nedokázali patřičně postarat.
Vydávají se do rušného centra, kde doufají, že najdou lepší místo k život. Jenže to ještě netuší, co je na ulici může potkat.

Jen co se všichni tři ocitají ve městě, netrvá to dlouho a osud je rozděluje. Njoro se na ulici ocitá sám a naráží na svůj první gang. Kluci z ulice ho přijímají mezi sebe a zasvěcují jej do toho, co obnáší členství v gangu, jaká jsou jejích pravidla a co dostane za odměnu za dobře provedenou práci.

I když to Njorovi zpočátku moc nejde, nakonec se postupně vypracovává a už není v kradení a žebrání tak bezúspěšný. Členové gangu k němu začínají vzhlížet, jenže když už si myslí, že mezi někoho konečně zapadá, začne se vše opět obracet vzhůru nohama.

Njoro se později po několika událostí opět ocitá sám a snaží se bojovat o svůj život. Když se mu po několika měsíčním životu na ulici snaží dobrá duše podat pomocnou ruku, nemůže tomu sám uvěřit. Proč by se zrovna nad ním měl bůh slitovat?


Po přečtení knihy jsem se sama sebe ptala, co mě vede k tomu, že v poslední době čtu tak smutné a bolestivé příběhy. Kniha Nezlomný si mě získala tím, že se autorka inspirovala skutečným příbehem a právě proto jsem se do knihy musela pustit. Ano, je bolestivé číst o tématech, která se skutečně odehrávají, i když je to daleko od nás. Obdivuji Hanu za to, že pro nás sepisuje příběhy, které by nám jinak byly skryty.

Příběh se četl sám, i když jsem si musela dát v průběhu čtení pauzu. Některé části jsem musela nejdříve rozdýchat, než jsem se pustila do pokračování. Kniha je brutální, bolestná, realistická i svým způsobem veselá. Člověka dokáže pobavit ta skutečnost, že přeci jen měli ti kluci něco, co je drželo nad vodou a nebylo to jídlo ani nic k pití, ale obyčejné lepidlo neboli Biere, díky kterému zapomněli na všechny strasti a bolesti.

Kapitoly knihy byly krátké tak akorát a jelikož má kniha pouze 182 stránek, dá se přečíst doslova za jeden večer. Pokud to tedy někdo psychicky zvládne. Já si to (bohužel kvůli práci) rozkouskovala na 3 dny.

Kniha je proložena i fotkami Njora a všech ostatních, kteří se v příběhu objevují. Na konci můžeme najít i doslov Charlese Mulliho, který sehraje v knize také velmi významnou roli. Hlavně tedy pozitivní pro Njora a vlastně i všechny ostatní, kteří pak přijdou s Njorem do styku.

Mnohokrát děkuji autorce za poskytnutí knihy k recenzi. Čtení jsem si neskutečně užila a ráda jsem nakoukla do dalšího příběhu, který se daleko od nás odehrával. Podstatná část Njorova života se mi vryla do paměti a určitě na něj jen tak nezapomenu. Pokud tedy máte rádi příběhy ze skutečného života, určitě knihu Nezlomný doporučuji.


Hodnocení:


Četli jste knihu Nezlomný nebo se na ni teprve chystáte? 

Máte rádi knihy na motivy skutečných příběhů?


S pozdravem
Mrs. Jungová!

5 komentářů:

  1. Knihy na motivy skutečných příběhů čtu poslední dobou téměř pořád. Je to smutné... ale tak silné a autentické. Člověk se pak k té fikci skoro ani nechce vracet. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto s tebou souhlasím. Pokud se do knihy pustíš, určitě dej vědět, jak se ti líbila :)

      Vymazat
  2. Knihy na základě skutečnosti mám moc ráda. Odpoutá to od fikce a člověk může zjistit, že zrovna i takové věci se dějí, které by třeba vůbec nečekal.

    OdpovědětVymazat
  3. Na autorčiny knihy slýchám samou chválu. Jednou za čas je dobré přečíst si něco reálného. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze, to vypadá velmi zajímavě :) Většinou když jsem četla nějaký příběh podle skutečnosti, líbil se mi, tak snad to bude stejné i s touto knihou :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^