pátek 11. září 2020

Hříšní světci - Emily A. Duncan [RECENZE]

Originální název: Wicked Saints
Žánr: Literatura světová, Fantasy, Pro děti a mládež
Rok vydání: 2020, vydání v originálu 2019
Počet stran: 384
Vydavatelství: King Cool

"Naďa žije v klášteře skrytém vysoko v horách a její život je vlastně k uzoufání nudný... nebýt toho, že v její zemi zrovna zuří válka a ona je zřejmě jediná, kdo může zvrátit její průběh a zachránit svou zem. Naďa je totiž nadaná zvláštní mocí – dokáže hovořit s bohy a oni plní její přání. Jednoho dne však na klášter zaútočí nepřátelský oddíl a Nadin život se od základů změní. Je nucena opustit svůj domov a své přátele a spojit síly s těmi, o nichž by ještě před pár dny přísahala, že je při prvním setkání zabije. Temná gotická fantasy přináší příběh dívky, netvora s temným tajemstvím a prince, jehož život se ocitne v ohrožení kvůli nekalým dvorním intrikám."

 

 

Naďa (celým jménem Naděžda Laptěva) byla vychovávána v klášteře, skryta přede všemi, zatímco v její rodné zemi zuří válka.

Naďa se sice tváří, že je jen obyčejnou dívkou, ale přitom je nadaná zvláštní mocí - mocí bohů. Naďa je poslední svatodějkou, již si vyvolila sama bohyně Marženja. Kolem krku nosí korálky, které nesou symbol každého boha. Když s nimi chce komunikovat, stačí se jen dotknout daného korálku. Každý bůh má odlišnou osobnost a (bohužel) ne všichni jsou k ní vstřícní

Po dlouhá staletí byli Kalyazi ve válce s tranaviánskými kacíři, kteří oplývají krvavou magií. Když se válka dostane až do kláštera, kde Naďa přebývá, je nucena uprchnout a snažit se zůstat na živu stůj co stůj. 

Do kláštera se také dostává Tranaviánský princ Serafín se svou družinou. Jeho úkolem je najít poslední svatodějku. Naďa doufá, že se jí podaří před ním utéct nebo aspoň dobře ukrýt.

Při útěku Naďa naráží na dvojici uprchlíků, se kterými je nucena uzavřít dohodu, která pro ni nakonec nemusí skončit dobře. Aby Naďa zachránila svůj lid, musí udělat rozhodnutí, která by mohla vyvolat věci mnohem horší, než je válka, kterou se snaží v tuto chvíli ukončit...

 

Nebudu lhát, na jména všech postav jsem si zvykala docela dlouho. Zvlášť na ty, které mi spíše seděly k ženským postavám a já si k nim v hlavě musela přiřadit mužský obličej.

Ze začátku jsem se cítila trochu nesvá. Bála jsem se, že mi kniha nesedne a že se mi příběh nebude líbit tak, jak oslovil většinu čtenářů. Zhruba do 40 strany jsem byla na vážkách, ale poté se děj natolik rozjel, že mi stránky jen ubíhaly pod prsty. Kdybych měla více volného času, určitě bych knihu slupla jako malinu.

Kapitoly byly dlouhé tak akorát. Autorka vytvořila nevšední fantasy svět. Na to, že je to autorčina prvotina jsem byla velmi mile překvapená. Většinou se v prvních dílech fantasy sérii trochu ztrácím, jelikož nás zde autor musí seznámit s celým světem a postavami, které nás budou po celou dobu provázet. Tady jsem se ale ztrácela pouze při prvních 30-40 stranách. Později už mi na sebe vše krásně navazovalo. (Možná to přeci jen bylo tím, že je kniha zařazena v žánru YA. Přijde mi, že všechny fantasy pod tímto žánrem jsou tzv. "lehčí")

V knize se střídají dva pohledy - Nadi a Serafína - dvou hlavních postav, které nás provází celým příběhem. Musím říct, že pohledy postav se střídaly v tu nejnevhodnější chvíli! Pokud jste knihu četli, určitě mi dáte za pravdu.

Kniha navíc obsahuje mapu, díky které se může čtenář v příběhu dobře orientovat. No řekněte mi, kdo nemiluje mapy v knihách? Podle mě je mapa ve fantasy knihách naprostou nezbytností! 

Pokud jste knihu ještě nečetli a patříte mezi fanoušky fantasy literatury a young adult žánru, věřím, že vás příběh nezklame. To, že má kniha označení YA je opravdu na místě, jelikož Hříšné světce bych rozhodně nezařadila čistě pod fantasy

Také bych chtěla vyzdvihnout romantickou linku, díky které mám nyní (během čtení se mé emoce střídaly, jako na horské dráze) chuť vraždit, protože ten konec? Neexistuje náhodou svět, kde bych si mohla přečíst jiný konec? Doufám, že nám to autorka v druhém díle vynahradí, protože s tímto nejsem ochotná se smířit. Hhh.

V zahraničí už samozřejmě vyšel druhý díl, u nás je bohužel v ohrožení, protože se z nějakého důvodu prodeji této knihy nedaří. Chápu, že to nemusí být čtení pro všechny, ale pokud vás aspoň trochu recenze na Hříšné světce zaujali (ať už u kohokoliv z knižních recenzentů), neváhejte a jděte do ní. Nebudete litovat. :-)

Zahraniční obálky:


Hodnocení:



Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihy Dobrovský. Kniha byla vydána pod vydavatelstvím King Cool a zakoupit si ji můžete ZDE.

Četli jste nihu Hříšní světci nebo se na ni teprve chystáte? 

Patří fantasy/YA mezi váš oblíbený žánr?

S pozdravem
Mrs. Jungová!

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze. :) Kniha mě na první pohled zaujala, hlavně kvůli inspiraci slovanským (ruským) folklorem, což já ráda. :) Doufám, že druhý díl nakonec skutečně vyjde. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nad touto knihou dost váhám, zda by mě bavila. A teda možná ji zkusím. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^