pondělí 27. července 2020

Inspekce - Josh Malerman [RECENZE]

Originální název: Inspection
Žánr: Literatura světová, Romány, Fantasy
Rok vydání: 2020, vydání v originálu 2019
Počet stran: 448
Vydavatelství: Fobos

"J studuje na škole hluboko v lesích daleko od zbytku světa. 

J je jedním z pouhých šestadvaceti studentů, kteří do jednoho považují tajuplného zakladatele školy za svého otce.

J nikdy nepoznal jinou rodinu než své vrstevníky. Ze studentů zde vychovávají geniální vědce. Chlapci neznají nic jiného než život ve škole, nic jiného totiž ani znát nesmějí. 

J však má podezření, že tam venku, za modříny, něco je. Něco, co zakladatel školy nechce, aby viděli. Začíná klást otázky. Jaký je skutečný účel tohoto zařízení? Proč studenti nesmějí odejít? A jaká tajemství před nimi jejich otec skrývá?"


Dvě skupinky dětí - chlapci a dívky, jsou pro vědecké účely rozděleny a vychovávány v přesvědčení, že neexistuje druhé pohlaví. Chlapcům i dívkám bylo odjakživa vyprávěno, že vyrostli na stromě. Cílem tohoto experimentu je dokázat, že chlapci / dívky zvládnou dosáhnout skvělých věcí, i když se nenechávají rozptylovat opačným pohlavím.

Děti se ale pomalu blíží k pubertě, což může vést k jistým problémům, zvědavým otázkám či rebélii - tedy aspoň to si T.A.T.A. myslí. Samozřejmě není daleko od pravdy a jako první záchvěvy zvědavosti začíná pozorovat na J.

(Dá se říct) Hlavní postava J, pomalu začíná přemýšlet o tom, že se mu na tomto systému něco nezdá. K přemýšlení jej dovádí hlavně to, že se mu zdálo, že za modříny (stromy, které se nachází okolo jejich věže) něco viděl.  Nedlouho potom přichází J o své dva spolužáky a ani dlouho poté co byli posláni do Rohu o nich nikdo neslyšel.

Proč vůbec chlapci nemohou opustit věž? Proč nemohou projít modříny až na samotný konec? Jaké tajemství před nimi T.A.T.A skrývá?


Kniha Inspekce rozhodně není autorovou prvotinou, což je na příběhu poznat. Nedokážu říci, zda se autor překonal a zda se kniha vyvedla lépe než Bird box (jelikož jsem jej nečetla). Každopádně se Josh pustil do tématu, které tu ještě nebylo. Někdy bych chtěla mít tu schopnost vidět lidem do hlavy, jelikož u Joshe by mě hodně zajímalo, co se mu při psaní či vymýšlení příběhu honilo hlavou.

Neotřelé téma, které určitě hodně čtenářů zaujme. Zpracování příběhu se mi velmi líbilo i když ze začátku se děj mírně táhl. Přišlo mi zdlouhavé se prokousat první polovinou. Pak už šlo všechno mnohem rychleji. Musím říct, že druhá polovina knihy se mi líbila mnohem více. Možná to bylo i díky tomu, že hlavní postava z druhé poloviny mi dokonale (jako ženě) sedla.

Konec knihy byl opravdu "mindfuck" - podobné zakončení jsem očekávala, ale né v takovém duchu, v jakém nám ho autor naservíroval. Každopádně palec nahoru! Myslím si, že díky tomu jsem knize dala čtyři hvězdičky. - překvapivý a absolutně bombastický konec.

Jsem ráda, že jsem se rozhodla knihu přečíst. Rozhodně toho nelituji - právě naopak. Jsem nadšená ze skvělého čtenářského zážitku. Věřím, že na tenhle příběh jen tak nezapomenu.

Pokud máte rádi netradiční knižní témata či hledáte něco, co jste ještě nečetli, doporučuji si Inspekci přečíst. Věřím, že budete velmi mile překpavení. :-)

Zahraniční obálky:



Hodnocení:



Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihy Dobrovský. Kniha byla vydána pod vydavatelstvím Fobos a zakoupit si ji můžete ZDE.

Četli jste nějakou knihu od Joshe Malermana?

Jaký příběh se vám líbil nejvíc?


S pozdravem
Mrs. Jungová!

4 komentáře:

  1. Zní to moc dobře, připisuji na seznam. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nečetla jsme od autora ještě žádnou knihu, na prvotinu se chystám pouze prostřednictvím filmu, ale chtěla jsem se zeptat, je kniha brána jako YA? Prootže dle tvého popisu mi to tak skutečně přijde :)

    OdpovědětVymazat
  3. Když jsem knihu viděla, nijak výrazně mě nezaujala. Ty jsi mě ale značně nalákala, takže děkuji za tip. :)

    OdpovědětVymazat
  4. To zní zajímavě, sice to není úplně můj žánr, ale třeba by se mi to líbilo. :) Musím zase začít víc číst. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^