sobota 16. března 2019

Poslední číslo - Hayley Barker [RECENZE]

Originální název: Show Stopper
Žánr: Literatura světová, Fantasy, Pro děti a mládež
Rok vydání: 2019, vydání v originálu 2017
Počet stran: 432
Vydavatelství: King Cool

"Anglie, blízká budoucnost. Společnost je rozdělena na Čistou britskou rasu a Dreky, spodinu odsunutou do ghett, nucenou pracovat jen za nepoživatelnou stravu, a žijící v neustálém strachu, že jim ukradnou děti přímo z ulice a odvezou je do putovního cirkusu, aby tam vystupovaly v představeních, ve kterých jim noc co noc půjde o život. Hošiko je jedním z těch dětí, talentovaná dívenka, která se pohybuje po visutém laně jako kočka, jak se jí taky přezdívá. Ben se narodil na opačné straně, je Čistý a syn ambiciózní političky, zapřisáhlé nepřítelkyně Dreků. Jejich osudy se spojí v okamžiku, kdy Ben se svou rodinou navštíví cirkus a propadne kouzlu uhrančivé Kočky. Ani pro jednoho z nich už pak život nikdy nebude stejný, jako dřív."



Příběh je nám vyprávěn z pohledu dvou postav, Hošiko a Bena. V knize je svět rozdělen na Čisté a Dreky. Čistí jsou ti, co jsou tzv. na vrcholu společnosti, zatímco Drekové jsou pro ně, jako otroci zábavy. Drekové jsou ti, které najdeme buď v cirkuse nebo jsou to ti, co dělají nějakou podřadnou práci pro Čisté, jako například služebnou/sluhu. 

Hošiko pracuje v putovním cirkuse (přemýšlím, jestli slovo "pracuje" je dostatečně vystihující, jelikož nic jiného ji ve své pozici ani nezbývá), kterou všichni znají pod jménem Kočka. Hošiko vystupuje na visutém laně a její číslo je bráno, jako nejlepší ze všech. Cílem tohoto cirkusu není pobavit publikum klasickým způsobem, jako to známe u nás. Tady jde především o to, kolik jich při představení zemře. Samozřejmě čím víc, tím líp. Publikum po smrti doslova prahne a když při představení nikdo neumře, jsou velmi zklamaní. Drekové za tuhle práci nejsou placeni, dostávají pouze nepoživatelnou kaši, která je má tak akorát udržet při životě. 

Na druhé straně je tu Ben, který patří mezi Čisté. Když cirkus přijíždí do města, jeho oči se především upírají na Kočku. Ben je také úplnou náhodou synem političky, která absolutně nesnáší Dreky a nejraději by je všechny sprovodila ze světa

Ben a Hošiko se poprvé setkávají, když je jejich rodina pozvána na první večerní představení. Benovi se v tu chvíli nechce ani věřit, co všechno se v cirkuse děje. Teprve nyní poznává, jak moc jeho matka Dreky nesnáší. To, že nad Kočkou vynese ortel smrti, navždy změní jeho pohled na ni.

Chvíli mi trvalo, než jsem se do knihy začetla. Zpočátku mi to nepřišlo nijak odlišné od knih, které již byly napsány. Dle anotace mi to lehce připomnělo náznak Romea a Julie. Když jsem se v knize dostávala dál a dál, přišel zlom. Moje fantazie se rozjela na plné obrátky, a to co v knize následovalo, mě absolutně šokovalo. Když stránky ubíhaly dál a dál, brala jsem zpět své myšlenky o tom, že se kniha od ostatních neliší. Liší! Takhle drsnou YA fantasy jsem zatím ještě nečetla a byla jsem velmi překvapená, že se mi v některých částech knihy dělalo špatně od žaludku. Nebyla jsem připravena na to, že v knize bude tolik pasáží, kde se majitel cirkusu snaží skoro všechny účastníky představení zabít. Jak sám Silvio řekl, všichni jste nahraditelní.

Kniha se četla rychle. Některé kapitoly byly velmi krátké a díky nim děj rychle odsýpal. V některých částech jsem za to byla vděčná. Už od poloviny knihy jsem se těšila na to, jak se dostanu na konec příběhu. Nebylo to kvůli tomu, že by mě příběh nebavil, spíše proto, že jsem chtěla, aby už to měli hlavní hrdinové za sebou.

Když jsem se dostala na konec, cítila jsem se trochu zklamaně. Přiznávám se, měla jsem trochu jiné představy o konci. Kniha byla celou dobu psána drsným stylem, ale ke konci mi přišlo, že autorka vyměkla. Myslela jsem, že konec bude ještě drsnějším vyvrcholením knihy, ale byla jsem bohužel zklamaná. Ano, je pravda, že takový konec byl vůči postavám zasloužený, ale očekávala jsem něco mnohem více překvapujícího.

Celkově knihu hodnotím velmi kladně. Mile mě překvapila, nečekala jsem, že na mě vykoukne něco, co jsem ještě v žádné knize neviděla. Malé mínus dávám za romantickou linku hlavních hrdinů, nepůsobila na mě přirozeně a bylo to, jakoby to tak prostě muselo být, už jen z principu, že se musí nějak dva odlišní lidé spojit.

Pokud jste knihu ještě nečetli a stále váháte, jestli si ji přečíst nebo ne, doufám, že vás moje recenze popostrčila tím správným směrem. Za mě knihu ráda doporučím dál. Byla opravdu překvapivá a myslím si, že starší fanoušci YA si zde přijdou na své. Pokud máte rádi drsné příběhy a potěší vás i trocha romantické linky, tak určitě neváhejte. :-)

Zahraniční obálky:

Hodnocení:


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihy Dobrovský. Kniha byla vydána pod vydavatelstvím King Cool a zakoupit si ji můžete ZDE

Četli jste Poslední číslo? 

Máte rádi knihy z prostředí cirkusu?

S pozdravem
Mrs. Jungová!

4 komentáře:

  1. Já poslední číslo přečetla nedávno. Neskutečně mě to šokovalo. Miluju knihy od King Cool, jsou drsné a mají pro mě něco navíc, než klasické young adult knihy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě tohle byla první kniha od King Cool a jsem překvapená, jak mě zaujala. Musím se později mrknout na další knihy pod touto značkou. :))

      Vymazat
  2. To zní opravdu moc, moc dobře. A teda rozhodně po knnize šáhnu, jestli ji někde uvidím. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^