čtvrtek 31. ledna 2019

Kdy? - Victoria Laurieová [RECENZE]

Originální název: When
Žánr: Detektivky, Pro děti a mládež, Dívčí romány
Rok vydání: 2018, vydání v originálu 2015
Počet stran: 336
Nakladatelství: Fragment


"Maddie Fynnová má podivnou schopnost – na čelech lidí vidí čísla. Teprve v den, kdy zemře její otec si však uvědomí, co znamenají. Znát datum něčí smrti je ale spíš prokletí než dar. Definitivně se to potvrdí v okamžiku, kdy potká mladíka, jehož poslední den se nezadržitelně blíží. Maddie neví jakým způsobem zemře, a tak mu nedokáže nijak pomoci. Když chlapec v den své smrti zmizí, obrátí se na Maddie policie. Dívka se tak nechtěně zaplete do pátrání po dalších zmizelých lidech. Když vyšetřování ukáže, že byli zavražděni, z Maddie se stane podezřelá. Jenže pravý vrah běhá po svobodě…"




Vidět data úmrtí se nepoštěstí jen tak někomu. Jestli je Maddie výjimečná nebo ne, je diskutabilní. Zda je její schopnost dar nebo prokletí, to také záleží na úhlu pohledu.

Maddie má tuhle schopnost už odmalička, ale až později se dozvídá, co vlastně ta čísla na čelech lidí znamenají. Její rodiče měli, po zjištění jejích schopnosti, svou vlastní teorii, co ta čísla mohou znamenat. Její táta si myslel, že jsou to data narození člověka, zatímco její máma si jen myslela, že je Maddie matematický génius.

Maddie po tragické události v rodině žije pouze se svou matkou. Od té doby, co přišla o otce, se její matka ocitla na samém dnu. Nic pro ni není důležitější než alkohol a takhle prakticky tráví každý svůj den. Není chvíle, kdy by byla střízlivá. Pro Maddie je to docela těžká životní situace, ale musí se s tím nějak poprat.

Jednoho dne k nim domů přichází paní, která chce znát datum úmrtí své dcery, jenže Maddie zaujme datum jejího syna, jelikož to datum je bohužel velmi velmi blízko. Tuhle informaci ale nechce matka dítěte znát, a tak začíná Maddie obviňovat z toho, že lže.

O týden později se rozbíhá vyšetřování, jelikož kluk, jehož datum úmrtí znala, je nezvěstný. Maddie se tak chtě nechtě ocitá v pátrání po zmizelém chlapci. Když policie zjišťuje, že mladý chlapec zemřel násilnou smrtí, první pohledy se upírají právě na ni.

Knihu jsem měla už nějakou chvíli ve čtečce a jsem ráda, že jsem se k ní nyní dostala. Do příběhu jsem se začetla téměř okamžitě a nemohla jsem se od něj odtrhnout.

Kniha je napsána velmi čtivě, autorka se daného tématu zhostila opravdu dobře. Hlavní hrdinka mi přirostla k srdci hlavně tím, že bylo jednoduché se do její situace s opilou matkou vžít. V naší rodině byl bohužel podobný scénář před 5 lety a všechny scény, které zde s její matkou byly, jako by autorka do knihy poznamenala část mého života s mou mámou (která je ale nyní už v pořádku, naštěstí).

Jestli je tohle jediná kniha na světě s podobnou tématikou, to nemohu říci na 100%. Zatím jsem tedy o žádné jiné neslyšela.

Bylo skvělé, jak autorka do knihy uvedla i prvky detektivky, takže jsme nesledovali pouze vývoj postavy, ale řešili se tam také vraždy, ze kterých nakonec Maddie byla tak trochu obviněna. 

Knihu bych velmi ráda doporučila těm, co mají rádi jednoduché detektivky. Kniha je směřována hlavně na mladší publikum a dle stylu psaní to jde i poznat. Avšak neurazí ani starší čtenáře (koukejte na mě, je mi 26 a líbilo se mi to! :D). Pokud tedy zrovna nemáte co číst, ráda vám doporučím tuhle jednohubku. :-)

Zahraniční obálka:

Hodnocení:

 

Četli jste knihu "Kdy?" nebo se na ni terpve chystáte? :-)

Četli jste nějakou knihu s podobným tématem?

S pozdravem
Mrs. Jungová!

10 komentářů:

  1. Pěkná recenze! :) Do knihy bych se také chtěla co nejdříve pustit, tak jsem na ni zvědavá...

    OdpovědětVymazat
  2. Ohledně této knihy se nedokáži rozhodnout, zda ji mám zkusit nebo ne. Jako zní zajímavě, ale nejsem se jistá, zda by mě bavila. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak uvidíš a třeba později, jak nebudeš vědět do čeho se pustit, můžeš ji vyzkoušet. :-)

      Vymazat
  3. Skvělá kniha. :) Taky se mi moc líbila, i když už nejsem cílový čtenář. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Není to jediná kniha s takovou tématikou, ale stejně může být pořád super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A máš nějaké tipy na další dobrou knihu v podobném duchu? :-)

      Vymazat
  5. Před lety jsem četla knihu, která je hodně podobná téhle. Jmenuje se Čísla, některé věci tam jsou jiné, zápletka je odlišná, ale ten základ je stejný. Jinak pěkná recenze, vážně mě na tu knihu nalákala :).

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělá recenze! ♥
    Před pár dny jsem zjistila, že ji konečně někdo vrátil do knihovny, tak tam teď na mě čeká, a já jsem na to čím dál tím více zvědavější! :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^