středa 11. prosince 2019

Přátelé - Kelsey Miller [RECENZE]

Originální název: I'll Be There For You
Žánr: Pro děti a mládež, Dívčí romány
Rok vydání: 2019, vydání v originálu 2019
Počet stran: 312
Vydavatelství: Kontrast

"Šest přátel, kteří se stali rodinou.
Televizní show, která se stala fenoménem.
Dnes jsou Přátelé braní jako ikony 90. let ale když v roce 1994 začínali, nikoho nenapadlo, že by se tohle mohlo stát. Od první vlny nadšení, která vypukla, přes její návrat až po dnešek. Seriál s diváky udržuje nevšední spojení, každý v něm může
najít svůj vlastní život a brát to jako útěk z reality. V následujících letech se Přátelé vyvinuli z nového megahitu, přes nostalgický příběh až k uznávané klasice. Ross, Rachel, Monica, Chandler, Joey a Phoebe stanuli na televizním panthenonu.

Tato kniha je hloubková studie historie a tradic Přátel, zkoumá všechny aspekty seriálu, od nejistých začátků až ke společenským podmínkám, které jejich úspěch jen zesílili. Novinářka a pop culture expertka Kelsey Miller probírá nejsilnější momenty Přátel, osvětluje problematické prvky a zkoumá celosvětové prvky, které se díky Přátelům rozšířily - od současné fascinace kávou až po Rachelin účes během 90. let. Kelsey bere čtenáře do zákulisí a ukazuje vztahy mezi herci i postavami. Zkoumá média, svět měnící události i digitální věk. To všechno seriál i diváky ovlivnilo.

Tato kniha je naprostou retrospektivou Přátel, skvělá nejen pro fanoušky ale pro každého, kdo někdy uvažoval nad úspěchem tohoto příběhu."


Jelikož se nejedná o klasicky dějovou knihu, dnešní recenze bude trochu jiná. Bude hlavně o tom, co pro mě Přátelé znamenají, co se čtenář může v knize dozvědět a zda je opravdu tak skvělá, jak se o ní píše.

Seriál přátelé sleduji už od nepaměti a není den, kdy bych se aspoň na jeden díl nepodívala. Troufám si říct, že patřím mezi velké fanoušky i když doma nemám žádné plakáty nebo jiný merch. Každopádně, nejsem jimi posedlá tak, jako autorka této knihy.

Kniha je napsána z pohledu fanynky. Ze začátku se dozvídáme něco málo o ní a až potom nám od úplného startu začíná popisovat kdo, kdy, proč a jak.

První část se točí hlavně kolem toho, jak režiséři vybírali hlavní obsazení do seriálu. Kdybyste se mě zeptali, co přesně tam bylo a kdo mohl skončit v roli místo Moniky, Phoebe nebo Rachel, musela bych knihu znovu otevřít, protože během čtení jsem byla zavalena tolika informacemi, že můj mozek byl schopem pojmout tak polovinu (možná ani to ne).

V knize bylo opravdu hodně detailních informací k daným hercům a hlavně srovnávání Přátel s jinými seriály (které jsem ani neznala, mimo Will a Grace). Pro mě to nebyla kniha, kterou bych dokázala přečíst na jeden zátah. Musela jsem si mezi jednotlivými částmi dělat pauzu, abych se mohla nad danou částí zamyslet a popř. vrátit k tomu, co mě opravdu zajímalo.

Druhá část už se točila kolem natáčení a bylo zde zmíněno i pár hlášek z nejpopulárnější scén. Na můj vkus jich tam ale bylo málo. Od knihy jsem měla trochu jiná očekávání a třetí část mě bohužel už moc nebavila.

Poslední část byla zaměřena tak trochu na peníze, kolik herci berou peněz za jeden díl seriálu a zda má cenu natáčet další řadu - zda na to vůbec mají prostředky.

Anotace popisuje knihu správně, opravdu se jedná o hloubkovou studii historie a tradic onoho seriálu. Někoho může kniha nadchnout někoho naopak zklamat. Já se bohužel přikláním k té druhé polovině.
Kniha nebyla napsána špatně, jenom mě bohužel nezaujala natolik, abych si ji musela přečíst znovu.

Zrovna tady jsem za to, aby si každý udělal na knihu názor sám. Za mě to není must have pro fanoušky Přátel, ale pro někoho to může být klenot. Každopádně za zkoušku určitě stojí. Kladem je, že se čtenář dozví něco, co ještě neví - pokud jste si tedy během svých let neudělali svou studii. :-)

Zahraniční obálky:

Hodnocení:


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihy Dobrovský. Kniha byla vydána pod vydavatelstvím Kontrast a zakoupit si ji můžete ZDE.

 Četli jste knihu "Přátelé" nebo se na ni teprve chystáte?

S pozdravem
Mrs. Jungová!

5 komentářů:

  1. Přijde mi zajímavé, že na začátku je něco i o té samotné fanynce seriálu. Asi to pomohlo nastínit jak se k tomu dostala, a že to psal někdo ze skutečných fanoušků. Ty první dvě části znějí zajímavě. Jen je asi škoda, že se k nám spousta seriálů nedostala a je to psané pro zahraniční publikum. Ta třetí část o financích nepůsobí moc zábavně. Asi za jednu epizodu herec přišel na pěkné peníze, ale dneska by to muselo být o dost víc. Seriál mám rád, ale tuhle knížku bych mít nemusel. Možná bych spíš uvítal pohled přímo nějakého herce a různé historky z natáčení nebo ze zákulisí.

    OdpovědětVymazat
  2. Já už jsem na Přátele asi moc mladé maso, nikdy jsem na ně nekoukala a nikdy mě moc neoslovili. Nicméně znám lidi, kteří na ně dodnes nadšeně koukají. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Přátele miluju a tahle kniha mě láká od doby co vyšla. Čekala jsem ale, že bude víc o samotném seriálu, hercích... Škoda. :)

    OdpovědětVymazat
  4. ja myslim ze vse o serialu uz clovek za ty roky posbiral... ja kdysi videla i dokument, kde se herci loucili a vzpominali...

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím, že tato kniha pro mě moc není. Nejsem pořádný fanoušek Přátel, takže ji vynechám.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^