neděle 14. února 2021

Štvanice - Lucy Foley [RECENZE]

Originální název: The Hunting Party
Žánr: Literatura světová, Detektivky, krimi, Romány
Rok vydání: 2021, vydání v originálu 2018
Počet stran: 360
Vydavatelství: Vendeta

"Skupina bývalých spolužáků z Oxfordu, nyní třicátníků, se tak jako každý rok od ukončení studia setkává o vánočních prázdninách, aby spolu přivítali nový rok. Tentokrát pro svou silvestrovskou oslavu zvolili idylické, odlehlé sídlo na Skotské vysočině – dokonalé místo, kde si s přáteli odpočinout od civilizace a spěchu každodenního života.

Na místo dorazí 30. prosince, krátce předtím, než dům odřízne od okolního světa dlouho nevídaná sněhová vichřice. O dva dny později, na Nový rok, je jeden z přátel nalezen mrtvý.

Výlet přitom začal nevinně: obdivováním okolní přenádherné, leč zlověstné přírody, popíjením šampaňského před krbem s praskajícím ohněm a vzpomínáním na studentská léta. Ale po deseti letech se tíha dlouho potlačovaných výčitek a vzájemných obvinění stává natolik neúnosnou, že ji nepřebije ani nostalgie vyvolaná vzpomínkami na společné zážitky. Uprostřed silvestrovského veselí se pouto, které přátele drželo tolik let pohromadě, znenadání přetrhne.

Jeden z nich přijde o život. A někdo z přeživších je pachatelem."

Hlavními postavami je zde skupinka bývalých spolužáků, kteří se rozhodli oslavit Silvestra tzv. na samotě u lesa, chcete-li přesněji, odlehlého sídla na Skotské vysočině. Nejenže je místo proslulé tím, že je dokonale stvořeno pro klidný odpočinek, ale také se v blízkosti nachází rozparovač z vysočiny - o čemž hosté samozřejmě nemají ani nejmenší ponětí.

I když se na první pohled zdá, že jsou všichni nejlepší kamarádi i po skončení školních let, něco nepříjemného víří ve vzduchu už od jejich setkání ve vlaku. To se s nimi sámozřejmě táhne po celou dobu pobytu a všichni zúčastnění si uvědomují, že jejich parta už není to, co bývala.

Na druhé straně máme Heather a Douga, kteří se starají o blaho hostů. I když se Heather snaží o hosty starat, jak nejlépe umí, nedokáže zabránit tomu, co za pár hodin nastane.

Na nový rok je nalezena mrtvola a jedná se o jednoho z hostů. 

Jak víte, já a thrillery patří neodmyslitelně k sobě, takže když mi dorazil recenzní výtisk knihy Štvanice byla jsem nadšená a těšila se, až se do knihy pustím. Na instagramu už po pár dnech kolovaly velmi pozitivní recenze a i samotná anotace zněla opravdu dobře. Bohužel, u mě kniha neměla zas tak velký úspěch.

Neskutečně jsem si oddechla, když jsem knihu dočetla. Myslím, že mi trvalo dva týdny, než jsem ji přečetla a přitom měla jen cca 360 stránek. Kniha mě doslova uštvala, stejně jako její samotný název.

Největším problémem u mě bylo to, že mi nesedla ani jedna postava, pokud tedy nepočítám posledních 50 stránek kdy mi padl do oka personál (Heather a Doug). Od samotného začátku mi bylo jedno, kdo koho zabil, protože já sama bych tam nejraději povraždila úplně všechny - ke každému bych si dokázala najít nějaký důvod.

Shoduji se s názorem jedné slečny, která na DK zmínila, že kniha je z 95% vyplněna vycpávkou - povídačky z minulosti a 5% akce, která ani za moc nestála. Lépe než "thriller pro začátečníky" bych to nenazvala. Čímž bych ráda upoutala právě ty čtenáře, kteří s thrillery teprve začínají. 

Když se nad tím zamýšlím zpětně, knihu bych spíše zařadila pod psychologické romány, protože se zde čtenář víceméně setká s rozborem postav - proč se chovají tak, jak se chovají. Jak je v tom ovlivnila jejich minulost a podobně. Kdyby kniha byla tímto stylem i prezentována, asi bych neměla přehnaná očekávání v tom smyslu, jak skvělý thriller mě čeká.

Mrzí mě, že mi kniha nesedla, ale v tomto případě jde vidět, že se každá kniha nemůže líbit všem. 100 lidí, 100 chutí. Já se bohužel v tomto případě nestavím na dobrou stranu, ale věřím, že si kniha najde své čtenáře, protože když odmyslíme těch pár negativních recenzí, má docela dost vysoké skóre hodnocení, jak na KD tak i na Goodreads. :-)

Na závěr mám pro vás otázku k zahraničním obálkám. Také vám k příběhu/anotaci více sedí bílá obálka?

 

Zahraniční obálky:



Hodnocení:

,9 hvězdičky

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihy Dobrovský. Kniha byla vydána pod vydavatelstvím Vendeta a zakoupit si ji můžete ZDE.

Řadíte se mezi začátečníky v žánru thrillerů nebo naopak mezi ty, které už jen málo co překvapí?

S pozdravem  
Mrs. Jungová!

3 komentáře:

  1. Pěkná recenze, někdy je i méně pozitivní názor třeba. :) Mě osobně kniha nezaujala, jedině snad prostředím Skotské Vysočiny, které mám ráda. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha mě láká jen tak napůl. Takže když se mi objeví možnost si ji přečíst, tak asi po ní šáhnu.

    OdpovědětVymazat
  3. Obálka je moc pěkná, ale jestli není moc akční, tak by mně asi nebavila :/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^