úterý 14. května 2019

Klíč 17 - Marc Raabe [RECENZE]


Originální název:  Schlüssel 17
Série: Tom Babylon (1.)
Žánr: Literatura světová, Detektivky, Thrillery
Rok vydání: 2019, vydání v originálu 2018
Počet stran: 456
Nakladatel: Edice Knihy Omega

"V kupoli berlínské katedrály visí roztrhaná mrtvola s černými křídly: je to prominentní kazatelka dr. Brigitte Rissová. Kolem krku má zavěšený klíč. V rukojeti je vyraženo číslo 17. Tom Babylon z LKA chce případ získat za každou cenu - s tímto klíčem totiž před mnoha lety zmizela jeho malá sestra Viola. Sám tom se ale v rámci pátrání stává kontroverzní osobou - psycholožka Sita Johannová si brzy klade otázku, kdo toho v případě více skrývá: Tom, anebo tajemný vrah?"





S Tomem Babylonem se zde setkáváme úplně poprvé. Kniha se odehrává ve dvou časových linií. V té hlavní se ocitáme v přítomnosti, kdy Tom vyšetřuje brutální vraždu biskupky. Když se Tom ocitá na místě činu, nedokáže uvěřit svým očím. Podobnou brutalitu ještě neviděl. Čeho si ale všimne nejdříve je klíč s číslem 17, který jí visí kolem krku.

Druhá linie příběhu se odehrává v minulosti, kdy Tom a parta jeho kamarádů narazí na mrtvolu, která má kolem krku klíč s číslem 17. V té době tomu nepřikládali žádnou váhu, dokonce to ani hned nenahlásili policii. V té době to pro ně bylo velké dobrodružství a když se o pár dní později rozhodli tenhle nález ohlásit, mrtvola byla pryč.

Tomovi se opět po několika letech vrací vzpomínky na to, co se stalo před zhruba 20 lety. V roce 1998 se shodou náhodou ztratila jeho sestra Viola, která byla označena za mrtvou, ale Tom tomu nechce věřit. Věří, že je stále naživu a v každé volné chvíli se ji snaží hledat. I po tolika letech má pořád stejné tušení, že klíč s číslem 17 má s jejím zmizením něco společného.

S Tomem se tedy vydáváme vstříc vyšetřování, které se zdá v jednu chvíli nevyřešitelné. Před svými kolegy se snaží utajit podezření, že tahle vražda nějak souvisí se zmizením jeho sestry. K případu mu je přidělena i psycholožka Sita Johansonová, která ho má od začátku skrz na skrz prokouknutého, a to se Tomovi vůbec nelíbí.
Nebudu lhát, když jsem se pouštěla do této knihy, bála jsem se, že mě příběh tolik nenadchne. Navíc mě děsila tloušťka knihy (už jsem se viděla, jak ji budu číst dva týdny). Když se na to dívám zpětně, bála jsem se zbytečně. Kniha sice vypadá tlustě, ale stránky pod prsty mizely rychle. Ani jsem se nenadála a byla jsem v polovině. Poslední polovinu knihy jsem pak hltala slovo za slovem. Ani přítelovi se nepodařilo mě od knihy odtrhnout. Což beru jako obrovské pozitivum. :-)

I když mě ze začátku Tom Babylon štval, jako policistu jsem si ho nakonec oblíbila. V každém thrilleru má policista/detektiv/komisař nějakou specifickou vlastnost nebo problém, se kterým se v průběhu vypravování vyrovnává a tenhle příběh není žádnou výjimkou. Mezi další oblíbenou postavu se řadí Sita. Nevím proč, ze začátku mi svým způsobem přišla podezřelá, ale jak se dozvídáme o její osobě víc, vidíme někoho, kdo je též ztracený, stejně jako Tom. Díky tomu mi ti dva k sobě padnou jako puzzle. Každý má své tajemství a nevrtá se v tom druhém. 

Při čtení jsem si vzpomněla na Chrise Cartera a jeho masochistické popisky obětí a beru to jako velké pozitivum, že jsem si na něj vzpomněla u téhle knihy. Mám ráda když je thriller nebo detektivka trochu nechutnější, takže pokud to vnímáte stejně, je tahle kniha pro vás ta pravá! :-)

V poslední době vám doporučuji spousty knih, ale u téhle bych nejraději dala nejvyšší prioritu, protože mě neskutečně bavila a překvapila svou čtivostí, napínavostí a nechutností.

Zahraniční obálka:

Hodnocení:

,5 hvězdiček.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihy Dobrovský. Kniha byla vydána pod vydavatelstvím Edice Knihy Omega a zakoupit si ji můžete ZDE.

 Četli jste knihu "Klíč 17" nebo se na ni teprve chystáte?

S pozdravem
Mrs. Jungová!

5 komentářů:

  1. To zní moc dobře. A i kdybych si nepřečetla tvou recenzi, tak je mi jasné, že by mě ta kniha nalákala už jen podle obálky. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka je skvělá, to potvrzuji. :) Hlavně doufám, že nám v budoucnu přeloží i další případy s Tomem Babylonem. :))

      Vymazat
  2. Tak si říkám, že tohle by mohlo být zajímavé přečíst si v originále. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já věřím, že knihy v originále jsou dost často lepší, ale bohužel německy neumím, takže já bych z toho moc neměla. :D :)

      Vymazat
  3. Konečně jsem dnes publikovala svou recenzi na Klíč 17. Ta tvá je napsána výstižně :-) I když jsem nakonec hodnotila o hvězdičku méně a vytkla pár věcí (včetně opakujících se slov :D), kniha nebyla špatná. Uvidím, jestli vyjde i pokračování a podle anotace se pak rozhodnu, jestli do něj jít nebo ne :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^