Něco mezi tím - Melissa de la Cruz [RECENZE]

Originální název: Something in Between
Žánr: Literatura světová, Pro děti a mládež, Dívčí romány
Rok vydání: 2018, vydání v originálu 2016
Počet stran: 464
Nakladatelství: Omega

"Když vás v zemi, kde jste se narodila, nechtějí, kam vlastně patříte? Jasmine Santosová vždy dokázala naplnit veškerá očekávání. Je oblíbená, pilně studuje, její filipínští rodiče na ni mohou být pyšní a je připravena přijmout ocenění ve formě stipendia na vysoké škole. Ale pak se vše zbortí. Ocenění státním stipendiem a pozvánka všem nominovaným její rodiče přinutí, aby jí prozradili pravdu – jejich víza před několika lety vypršela. Celá její rodina zde žije ilegálně. To znamená, že nebude žádné stipendium, možná ani univerzita, a na obzoru je hrozba deportace. A tak se z Jasmine poprvé v životě stává rebelka..."

Od autorky Melissa de la Cruz u nás vyšlo už několik knih, ale „Něco mezi tím“ je pro mě první knihou od ní. Celkově mám slabost pro příběhy, které se přibližují k realitě, a když jsem objevila tuhle novinku, bylo jasné, že se dostane na seznam knih, které si musím přečíst.

Příběh se odehrává v L.A., kde žije filipínská rodina Sandersonových. Setkáváme se zde s hlavní hrdinkou Jasmine, která navštěvuje střední školu a čeká ji poslední maturitní ročník. Jasmine jednoho dne obdrží státní stipendium a těší se, jak tuhle novinku oznámí rodičům. Jenže v ten den se vše obrátí vzhůru nohama. Rodiče jí ve stejný den oznamují, že jejich víza už před několika lety vypršela a pobývají zde ilegálně. Z toho důvodu nemůže Jasmine přijmou ocenění státního stipendia, protože by se tak celá její rodina prozradila a mohli by je deportovat zpátky na Filipíny.

Jasmine se snaží tuhle informaci co nejlépe zpracovat, ale nechce se jí věřit, že jí tohle rodiče celá ta léta tajili. Jasmine je vzorná studentka, vždycky se snažila, aby měla výborné známky, aby se mohla dostat na svou vysněnou vysokou. Jenže ten fakt, že je tu celá rodina ilegálně, se celá situace mění. Vše co pro studium obětovala, vychází vniveč. Jenže Jasmine se nedokáže a ani nechce vzdát a je rozhodnutá udělat vše pro to, aby se jim podařilo tuhle situaci zvládnout a zůstat v L.A.

Při své slabé chvilce potkává kluka jménem Royce, který je synem velmi vlivného a bohatého kongresmana. Jasmine podléhá jeho kouzlu a na chvíli opustí ten svůj dokonale naplánovaný život. Už se tolik nevěnuje škole, ale všechen volný čas tráví s ním.

Podaří se rodině vyřešit problém s tím, že jsou zde ilegálně? Deportují rodinu zpátky na Filipíny nebo je čeká ještě horší osud?

Hlavní hrdinka Jasmine se mi hodně zalíbila. Měla úžasnou, silnou osobnost, která se jen tak nevzdává. Těžko bych ji přirovnávala k sobě, ale dokázala jsem se do ní vžít a díky tomu mě příběh naprosto pohltil.  Jasmine se ocitla v situaci, ve které by se nechtěl ocitnout snad nikdo z nás. Přežívat každý den a bát se, jestli se něco nepokazí, zda je někdo nahlásí nebo se jim podaří životem proplouvat i bez papírů.

Příběh by se dal jednoduše přirovnat i k dnešní realitě, hlavně z kvůli tomu se mi příběh četl tak lehce a s každou stránkou jsem se bála, jak tohle může dopadnout. Malovala jsem si v hlavě různé černé scénáře, ale nikdy by mě nenapadlo takové zakončení, jakého se kniha dočkala. Bylo to pro mě trochu překvapení a možná i zklamání. Zakončení bylo úctihodné, takové jaké prostě mělo být, ale asi jsem v koutku duše očekávala trochu něco jiného.

Všechny ostatní hlavní postavy, ať už kamarádky Jasmine, její rodina, Royce a jeho rodina, byly vykresleny velmi věrohodně. Byly zde krásně vidět rozdíly mezi chudou a bohatou rodinou. Rodina Sandersonových byla velmi nedůvěřivá a když se jim snažil někdo nabídnout pomoc, hledali za tím nějakou boudu. Naopak u rodiny Royce, i když se to na první pohled nezdá, jsou všichni štědří a rádi by pomáhali lidem v nouzi. Pokud to tedy nepřekračuje politické záležitosti. Zvláště u jejich rodiny platí, že není dobré dávat na první dojem. Vše nakonec může být úplně jinak.

Autorka knihu napsala velmi čtivě a poutavě. Kapitoly byly poměrně krátké a díky tomu se kniha četla rychleji. U každé kapitoly byl také uveden výrok světově známé osobnosti. Což celou knihu ozvláštnilo. Autorka dokázala skvěle popsat situace, ve kterých se filipínská rodina ocitla. Jak se dokázali postavit tomu, že jsou zde ilegálně, jak se snažili bojovat/nebojovat za to, aby zde mohli zůstat a další situace, ve kterých se rodina v příběhu ocitla.

Kniha „Něco mezi tím“ se mi hodně líbila a ráda bych ji doporučila všem čtenářům, kteří vyhledávají příběhy, které by se z fleku mohli stát krutou realitou. A také romantickým duším, kterým nevadí klišé, kterým příběh oplývá.

Zahraniční obálky:

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Omega.
Knihu si můžete koupit ZDE v knihkupectví Dobrovský nebo ZDE přímo na stránkách nakladatelství Omega.