sobota 28. dubna 2018

Kniha nebo film?

Dnes jsem si pro vás připravila článek na téma kniha vs. film. Měla jsem to v plánu už delší dobu, ale chtěla jsem shlédnout více filmů, které byly zpracovány podle knih, abych jich mohla srovnat více než jen dva či tři.

Samozřejmě existuje mnohem více filmů, které byly natočeny podle knih. Uvedeny zde budou pouze ty co mohu srovnávat a třeba v budoucnu bych mohla na tohle téma napsat další obsáhlejší článek. :)


 Hvězdy nám nepřály (The Ault In Our Stars)


Ještě dnes si pamatuji, jak jsem ve třeťáku na střední četla tuhle knihu. A ve stejném období co jsem ji četla, jsem se dozvěděla, že bude zfilmována. Od filmu jsem měla poměrně velká očekávání v tom smyslu, že bude přesně podle předlohy (jelikož jsem zatím nebyla zasvěcena do "problematiky", že se filmy občas nedrží daného děje). Kniha se mi moc líbila, byla jsem z ní opravdu hodně nadšená. Dodnes si pamatuji, jak jsem ji dočítala večer u babičky a byla jsem z posledních pár stran tak smutná, že jsem málem uronila i slzu. Hned po dočtení jsem knihu dala babičce, aby si ji taky přečetla. Stejně jako já, ji přečetla jedním dechem a moc se jí líbila.

Když bych měla příběh srovnat s filmovým ztvárněním, můžu s klidem říct, že se jim dařilo držet dějové linie. Film jsem viděla 4 roky zpátky (stejně tak i četla knihu), takže už se nedokážu vžít do chvíle, kdy jsem k tomu měla nějaké námitky. Herecké obsazení mi vyhovovalo, protože hlavní hrdinku jsem si představovala docela podobně, takže tady nebyl v ničem problém. 
O soundtracku netřeba víc mluvit, ten byl naprosto úchvatný, ještě do dnes si občas pouštím některé skladby. :)
Konec filmu byl velmi emotivní, stejně jako v knize. Možná mě zasáhl i více, protože když člověk slyší ta slova plná lásky a bolesti zároveň... no řekněte, komu by oči nezvlhly?

Hodnocení na CSFD: 77%

Divergence (The Divergent)


Přiznám se, u téhle série jsem četla pouze první díl a část druhého dílu. První byl skvělý, proto jsem byla  nadšená z toho, že oznámili filmové zpracování. Velkým překvapením pro mě bylo to, že do role hlavní hrdinky obsadili hlavní herečku a herce z Hvězdy nám nepřály (kde spolu chodili, zatímco u Divergence byli ve vztahu bratr a sestra). Chvíli mi trvalo, než jsem si na to zvykla. Když se ale na scéně objevil Tobias, všechno ostatní šlo rázem do pozadí (:D).
Vůbec si nepamatuji, jak jsem si Tobiase v knize představovala, ale ve filmovém zpracování mi ztvárnění jeho postavy vyhovovalo, stejně tak i Tris.
První díl byl dle mého názoru nejlepší ze všech, co si pamatuji, film se dokázal držet knižní předlohy docela dobře, až na to, že všechno ubíhalo hodně rychle.
Pro ty, kteří knihu četli tak si mohli film i trochu užít, ale co jsem četla názory jiných lidí, tak ti ani nepochopili, o čem film celkově byl. Četla jsem i teorie o tom, že je to film o robotech, kterým se celý tenhle svět zdá při formátování paměti... :D 

Ráda bych se ještě vyjádřila k dalším dílům, i když jsem je nečetla. Druhý díl byl ještě na pokraji snesitelnosti, ale třetí už byl na pokraji propasti. A to nemluvím ani o tom, že ho nedokončili a nechali tak divákům pouze první část z třetího dílu. Spekulovalo se o tom, že film bude pokračovat jako seriál (katastrofa) a co je ještě horší, hráli by tam úplně jiné postavy. Jsem ráda, že nakonec ze všeho sešlo, protože by to celkový dojem úplně zkazilo. Také jsem nepochopila potřebu rozseknout film na dvě části (asi proto, že to bylo v té době populární?). Docela lituji, že jsem na "posledním" díle byla v kině, klidně jsem si to mohla nechat ujít a podívat se na to doma...

Hodnocení na CSFD: 65%

 Jestli zůstanu (If I Stay)

 
Dlouho jsem přemýšlela, co bych vám k téhle knize a filmu chtěla říct. Kniha je tak teňučká, že jsem ji přečetla během jednoho dne. 
Silný příběh pojednává o dívce, která ztratí své rodiče i bratra a sama se ocitá na lůžku v nemocnici a přemýšlí, jestli má vůbec cenu zůstávat na tomhle světě nebo má odejít s nimi...
Filmové zpracování mě potěšilo v tom smyslu, že do roli hlavní herečky obsadili Chloë Grace Moretz. Řadím ji mezi své nejoblíbenější herečky a zde zvládla zahrát hlavní hrdinku velice dobře. 

Když se na to ale podívám z jiného úhlu, působil na mě film tak trochu monotónně. Kniha mě do děje dokázala vtáhnout mnohem více než film. Takhle s odstupem času bych se na něj asi znovu nepodívala, to bych si raději přečetla znovu knihu. Jsem ráda, že se neobjevilo filmové zpracování pokračování téhle knihy. Zatím jsem jej teda nečetla, ale v budoucnu to v plánu určitě mám.

Hodnocení na CSFD: 67%

Stmívání (The Twilight Saga)

 
 Ráda bych zde rozebrala všechny díly Stmívání, protože jsem je četla všechny a stejně tak viděla i filmová zpracování. Ještě bych chtěla dodat, že tohle byla moje úplně první série, kterou jsem přečetla v kuse za sebou. Pamatuji si, že jsem do ní byla tak zažraná, že jsem odmítala dělat cokoliv jiného než číst. - Samozřejmě to všechno bylo ještě předtím, než byly natočené filmy

Když se na to dívám zpětně, po zhlédnutí všech zfilmovaných dílů, nevím, co si mám o sobě myslet. V dnešní době už se ti každý druhý vysměje tomu, když mu řekneš, že tvá oblíbená série je Stmívání a to jen kvůli tomu, že to zfilmovali tak hrozně, že si lidé myslí, že i knižní verze je tak "trapná". Je docela škoda, že díky tomu, jak je podáno filmové zpracování, od knižní verze dávají lidé ruce pryč a soudí to, jako propadák aniž by si to zkusili přečíst. 

Jsem ráda, že patřím mezi ty, kteří sérii četli ještě předtím, než vypukla filmová epidemie
Nechci tu pomlouvat kvalitu filmu, protože pro mě tohle zpracování slouží jako vzpomínka k tomu, že jsem tuhle sérii četla a můžu si tak touhle formou připomenout, jak se mi příběh líbil. 

Kdyby se mě někdo zeptal, zda se má podívat na filmy nebo přečíst knihy, rozhodně bych doporučila knihy.

Ještě k samotným filmům. Dle mého názoru byl nejlépe zpracován díl první, protože se docela dobře držel knižní předlohy. I když ne všechno se do 117 minutového filmu dá vejít. Člověk bohužel musí očekávat, že to bude mít nějaké mezery. 
S dalšími díly to ale začínalo jít z kopce. Filmy neberu jako propadáky, ale prostě knižní verze jsou mnohem lepší, nikdo nedokáže ztvárnit knižní příběh tak dokonale jak je napsán. 
Na všech dílech jsem byla v kině a nelituji toho. Ráda jsem si připomněla to, jak se mi knihy líbily. 

Stmívání pro mě bude vždycky srdeční záležitostí a doufám, že se někdy dožiju toho, že nikdo nebude soudit knihy podle filmů.

Hodnocení na CSFD: 50% (průměr ze všech dílů)

 Než jsem tě poznala (Me Before You)


Jsem ráda, že i tuhle knihu jsem si stihla přečíst dříve, než se do kin dostal film. Kniha byla velmi vtipná, milá i dojemná. Každý milovník romantiky si přijde na své. Po dlouhé době jsem byla nadšená z toho, že nějaká kniha chystá filmové zpracování. Moc jsem se těšila na to, jak bude ztvárněna hlavní hrdinka i náš charismatický Will. :)

Herecké obsazení jsem si nakonec nemohla vynachválit. Moc se jim povedlo a jsem ráda, že Emilia Clarke dokázala bravurně zahrát praštěnou Louise. Jak v knize, tak i ve filmu je dokonale bláznivá a skvěle zde i vystihli její módní vkus. Z toho jsem se doslova potrhala smíchy! (samozřejmě v dobrém)

Co jsem si tak všimla, ve filmu nebyla ztvárněna jedna scéna, která mě docela zamrzela a to ta část kdy se Louise ztratila v bludišti (vzpomínala na to, kdy ztratila svou nebojácnost). Ale chápu, že všechno se ze 407 stránkové knihy do filmu nacpat nedá. I tak jsem byla spokojená a film jsem si užila. Myslím, že do dnešního dne jsem ho viděla snad 3-4x :D

Ale i zde určitě doporučuji jako první přečíst knihu. :)

Hodnocení na CSFD: 80%

Všechno úplně všechno (Everything, Everything)


Tahle kniha byla zfilmována poměrně nedávno, někdy v červnu roku 2017. Pokud si pamatuji správně, knihu jsem četla někdy na začátku roku 2016 a opravdu nekecám, když říkám, že jsem ji přečetla během jednoho večera. Byla to taková milá jednohubka, která čtenáře neurazí a navíc má tak skvělé ilustrace, že jsem si ji prostě musela pořídit. 

Potěšilo mě, že se chystalo filmové zpracování a samozřejmě jsem musela jít na film do kina. Moc se mi líbilo zpracování toho, jak si mezi sebou Madeline a Olly posílají textovky. Rozhodně to film obohatilo o to, aby divák dokázal u filmu udržet pozornost a nekoukal jen na to, jak si dva lidé píší zprávy na mobilu.

Jediné, co jsem nečekala, bylo herecké obsazení. Nejsem rasista, ale to, že do filmu obsadili černošku, mě hodně překvapilo. V knize jsem si ji tak nepředstavovala, ale po zhlédnutí filmu jsem si říkala, že lépe snad ani vybrat nemohli. Stejně tak i Ollyho. :)

Hodnocení na CSFD: 65%


Rozhodla jsem se článek rozdělit na dvě části, protože se chystám v dohledné době do kina (nebo shlédnout doma) na další filmy podle knižní předlohy. A ráda bych o nich samozřejmě také napsala podobný článek.

Viděli jste výše zmíněné filmy a četli předtím knihu? Jaký názor na ně máte vy? 

 

 S pozdravem
Mrs. Jungová!

8 komentářů:

  1. Nemohu se moc vyjadřovat, buď jsem četla jen knihu, nebo viděla pouze film :D

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem u většiny viděla pouze film, ale ty se mi obvykle líbily. :-) Stmívání byla mánie v době, kdy jsem byla ještě na základce a vzhledem k tomu, že po přečtení knih jsem začala psát i vlastní fan fiction verze, musím říct, že pro mě vždy zůstane srdeční záležitostí. A tak trochu doufám jako ty, že se jednou knihy vymaní z horšího stínu filmu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíme jestli se to někdy zlepší, ale bohužel jak už to jednou začlo, tak to asi nikdy nepřestane. Ale nebudeme házet flintu do žita :)

      Vymazat
  3. Hvězdy se mi líbí obojí, ale nemám z toho žádný juchů pocit. Nic, co by mě až tak chytlo. Ale obě verze se docela drží. Divergence, tam mám raději knihy. Hlavně co se týče dvojky a trojky, protože filmy byly propadáky. A Twilight raději nezmiňuji. Na filmy sem tam z legrace kouknu, ale jsou strašný a trapný. Knihám se nevyrovnají.... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo s Divergencí souhlasím, poslední dva díly byly fakt propadáky. Což mě hodně zklamalo, byla to má oblíbená série. A s Twilight samozřejmě taky, jak říkáš, filmy jsou spíš komické :D

      Vymazat
  4. Hvězdy a Divergence se mi líbily jako knížky, ale filmy mě moc nenadchly a v Divergenci jsem se k dalším dílům zatím nedostala a nějak mě to netrápí. If I Stay se mi moc líbilo, ale na film jsem se ještě nepodívala, pořád to odkládám. :D
    Co se Twilight týče, knížky jsem měla taky moc ráda, četla jsem je opakovaně a asi se za to ani nestydím. Filmy jsou trochu o něčem jiném, ale mám je taky ráda, svým způsobem. :)

    Měj se fajn! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná raději doporučuji se k dalším dílům Divergence ani nedostat :D
      A pokud někdy budeš mít čas se kuknout na film If I Stay, tak neváhej, sice to není nic "úžasného" a kniha je lepší, ale byl to milý filmek :)

      Vymazat
  5. Hvězdy nám nepřály jsem viděla celkem nedávno hned po dočtení knížky a musím konstatovat, že mi film připadal mnohem lepší. Problém je u mě v tom, že mi nesedí styl psaní Johna Greena. A úplně to stejné bych mohla říct o Všechno, úplně všechno. Série Divergence mě moc neoslnila, doma mám jen první díl, ale s klidným srdcem můžu říct, že knížka byla určitě lepší. Než jsem tě poznala jsem viděla jako film a nemohla jsem se zbavit dojmu, že kniha musí být mnohem lepší něž právě film, připadalo mi, že v některých částech pokulhává, není správně rozvinutý a že dává smysl jen těm, kteří četli knihu. If I Stay jsem viděla jen jako film, nebyl špatný, i když je pravda, že jsem ho viděla jen jednou a nenutí mě to se na něj podívat znovu. No a filmové Stmívání mi teď připadá jako většině trošičku hloupé, ale pro mě přišlo v pravou chvíli (byla jsem v pubertě) a díky němu jsem se prakticky s vervou pustila do čtení YA knih. Někdy si musím celou sérii přečíst znovu, vzpomínám si, jak jsem do ní byla zažraná :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře! ^__^